..... Getting the momentum .....

Wednesday, December 17, 2008

Manusia.

Manusia ini pelik. Ya. Pelik. Salah satu yg buat aku pelik ialah sikap HIPOKRIT yg tertanam sejak azali dalam diri setiap manusia. Setiap diri ( jangan berdalih yg diri kita hipokrit). Seperti yg aku katakan sebelum ini, aku amat benci kepada org yg ada sifat ni. Kau boleh kata kau dah buang sifat tu, tapi aku xbodoh, kau sentiasa ada sikap tu dan akan kekal dalam diri kau.

Aku beri analogi yg cukup mudah~
Pada satu hari, kau xda duit. Then kau curi duit aku. Kau ingat aku xtahu. Tapi bila aku gempar sedikit dekat kau dgan cakap yg aku nak pegi jumpa bomoh dan sbgnya, aku bleh melihat kegelabahan dan ketakutan dalam mata kau. Cukuplah itu sebagai bukti. Kemudian aku biarkan kau. Mungkin kau amat perlukan duit itu. Mungkin kau nak kirim dekat mak kau yg nazak menderita kanser dan tiada wang nak pegi buat perubatan atau mungkin kau xda duit nak makan tengahari nanti. MUNGKIN. Aku cuba berfikir positif.
Sudah beberapa minggu perkara itu berlalu,aku masih maafkan kau. Aku benarkan kau bermain game Red Alert dalam laptop aku. Aku tolong kemas katil kau. Tlg kemas bilik kita. Banyak lagi tp xperlu riak aku perkatakan.
Kemudian satu hari,rakan yang sentiasa tidur di tempat kita telah kehilangan benda berharganya. Kebetulan pada waktu itu,hari terakhir kita. Aku adalah org yg paling awal bangun bersiap untuk pulang. Sementara kau masih lena dibuai mimpi. Kemudian aku pulang.
3 minggu selepas itu,aku tahu yg kononnya kau fitnah aku mengambil barang berharga tersebut. Terima kasih. Baru aku tahu siapa kau,kawan atau lawan, Bijak sungguh kau berkata2 dan memusingkan cerita. Kau tunggu aku nanti. Ternyata kau HIPOKRIT!!
Bukti bnyak bersama aku.
Analogi yg cukup mudah. Wahai manusia. Aku berbahasa adat resam harini untuk kalian mudah memahami apa yg aku cuba sampaikan. Berubahlah. Manusia hipokrit, manusia lahanat. Cabarlah aku kalau aku salah. Teruslah berada dalam dosa kalau kalian masih bergelumang dengan sikap itu. Jika kalian benar2 berubah, aku ucapkan TAHNIAH. Tuhan pasti sayangkan anda. -Sekian-

2 comments:

Vee Zainol said...

waaa~ berat tuduhan itu
sometimes org blh jd hipokrit due 2 some reason.
hope u'll deal wiif all diz wisely. i knw u knw wat is d bes dude.

cheers

^_^

Lutfee~ said...

hurm..dunno lah. pening pikir.

neway,thanx dear. ;)